Schoonhoven, NL

Efter fyra nätter lämnar vi den fina Camping Zeeburg i utkanten av Amsterdam. Där fanns en liten hage med getter och en örtträdgård där man kunde plocka fin rosmarin, basilika, timjan och annat. Efter en kort resa med stopp för påfyllnad av kylskåp och skafferi var vi framme i Schoonhoven, en liten historisk stad. Här […]

Amsterdam, NL

Onsdagen regnade bokstavligen bort, så vi valde att ta det lugnt och mysa i bilen. På torsdag tog vi spårvagnen in till stan. Först en tur på stan och lunch på en indisk restaurang. ”Vilka konstiga ankor” tyckte Molly Eftersom det var Claes födelsedag firade vi med supergod hallontårta på ett trevligt café.

Keukenhof, NL

Vi gjorde en heldagsutflykt till Keukenhof, en botanisk trädgård strax utanför Amsterdam. Molly och Selma fick samsas bak i bilen. Vi lyckades dessutom välja en riktigt solig dag. Regnet började lagom till vi var på väg tillbaka till bilen.

Amsterdam, NL

Vi styr mot Amsterdam och tar vägen på vallen mot Nordsjön. Väl i Amsterdam checkar vi in på Camping Zeeburg.Det är fortsatt kallt, blåsigt och regnskurar.

Dokkum, NL

Söndagspromenad på stan och en bättre bild på konstverket med is.

Giethoorn, NL

En utflykt till Giethoorn en gammal by där all transport ursprungligen gick på kanalerna. Vi började med en rundtur i denna kanalbåt.

Dokkum, NL

Prommenad och lunch i Dokkum efter en regnig och blåsig natt. Skulptur med is. Kanske en bättre bild imorgon…. Ostbutik med massor med ost. Vi smakade och valde några väldigt goda ostar.

Bourtange, NL

Vi passerade en oansenlig gräns mellan Tyskland och Nederländerna och gjorde ett lunchstopp i Bourtange. Det är en by byggd som ett fort i slutet av 1500-talet för att kontrollera den då enda vägen mellan Tyskland och Groningen. Pannkaka med äppleskivor och kanel. Mums!

Krautsand, Tyskland

Detta var vårt första stopp efter ankomsten till Tyskland. Vi bodde två nätter på en trevlig camping vid Elbes strand. Fina promenader i fint vårväder. Hundarna fick springa fritt på stranden och de älskade att springa kapp och rulla sig i sanden. Molly tyckte vattnet var lite väl kallt men njöt av friheten.

April 2024

Nu börjar vår resa med Bohem i Europa. På kvällen den 15 april körde vi ombord på färjan till Kiel.